120x40x40 Mbuna

Plaats reactie
JanCichlide

120x40x40 Mbuna

Bericht door JanCichlide » 26 sep 2020, 09:31

Na meer dan 10 jaar Midden en ZA cichliden te hebben gehad, heb ik besloten om eens iets heel anders te doen.
Ik was nu vaak veel tijd bezig met de planten, de bodem proper te houden, de filter proper te maken (slibt snel dicht met al het rottend organisch materiaal), etc...
Bijkomende reden is dat ik nu een dochtertje heb van 8 manden en ik daarom minder tijd heb om in het aquarium te klooien. Enkel water moeten wisselen is een pak minder werk.
Mijn dochter kijkt ook graag naar het aquarium daarom ook dat ik over wil gaan naar kleurrijke vissen.
Een zee aquarium is niet mijn ding, ik blijf bij de cichliden en daarom zullen het Mbuna's worden.

Bij het leeghalen van de bak tot de vaststelling gekomen dat de bodem aan het rotten was.
Daarom besloten om geen rijnzand meer te nemen maar over te gaan tot filterzand.

Onderaan een xps paneel vast gekit en dan maar de stenen plaatsen. Het inrichten heeft langer geduurd dan het leeghalen.

Nadien was het water vullen. Aan het filter ben ik niet gekomen, dus daar zitten nog bacteriën in.
Daarna was het even wachten totdat de bacterieën zich wat door de bak hadden verspreid. Uiteindelijk een weekje gewacht.
De vissen zullen er vandaag in gaan. Bijkomend ook een wavemaker gekocht om wat meer stroming te krijgen.

Het bestand dat er in zal gaan, is het volgende:
- 2m/5v Chindongo Demasoni
- 2m/5v Labidochromis Caeruleus
- 1m/1v Pseudotropheus Johanni (ik had liever 1m/2v gehad, maar ze worden per koppel verkocht bij de LFS waar ik ga)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Instagram: dwarfcichlid
edwins

Re: 120x40x40 Mbuna

Bericht door edwins » 26 sep 2020, 10:18

Dat ziet er al goed uit :duim:

Ben benieuwd hoe Malawi je gaat bevallen, is toch wat anders dan MA of ZA.

Als je bij Insluitcodes BBCode voor volledige afbeelding kiest, dan wordt de foto hier op groter formaat getoond:

Afbeelding
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 26 sep 2020, 10:45

Geslaagde inrichting, mooi geworden. Ik hoop dat het goed gaat met twee mannen Demasoni, die kunnen erg agressief zijn naar elkaar. Misschien nog drie mannen erbij nemen?
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
minipol
Contacteer:

Bericht door minipol » 26 sep 2020, 15:57

Mooi begin als zou ik toch aan 1 kant de stenen nog wat stapelen zodat er nog meer schuilplaatsen ontstaan.
De bovenste stenen bealgen dan ook gemakkelijker waardoor je vissen daar ook vaker gaan grazen en dat een mooi natuurlijk zicht is.
Doordat ze dan dichter bij de lamp hangen zullen ze ook mooi gekleurd zijn.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
JanCichlide

Bericht door JanCichlide » 26 sep 2020, 17:58

edwins schreef:
26 sep 2020, 10:18
Als je bij Insluitcodes BBCode voor volledige afbeelding kiest, dan wordt de foto hier op groter formaat getoond:[/url]
Bedankt edwin. Ja dat wist ik, maar omdat het wat veel foto's waren, wou ik het wat bescheiden houden. :smile:
AfraJalo schreef: Geslaagde inrichting, mooi geworden. Ik hoop dat het goed gaat met twee mannen Demasoni, die kunnen erg agressief zijn naar elkaar. Misschien nog drie mannen erbij nemen?

Bedankt! Ik heb voor het aankopen van vissen wat gelezen. Op https://www.aquainfo.nl/artikel/chindongo-demasoni/ staat het volgende 'Je kunt deze soort het beste houden in een groep van minimaal twee mannen en vijf vrouwen. Op deze manier wordt de aandacht verdeeld over de vrouwen. De tweede man geldt als afleiding voor de eerste man om te voorkomen dat de vrouwen geen rust krijgen.' Ik heb me daar dan ook gehouden. Denk je dat er meer mannen in moeten?

minipol schreef: Mooi begin als zou ik toch aan 1 kant de stenen nog wat stapelen zodat er nog meer schuilplaatsen ontstaan.
De bovenste stenen bealgen dan ook gemakkelijker waardoor je vissen daar ook vaker gaan grazen en dat een mooi natuurlijk zicht is.
Doordat ze dan dichter bij de lamp hangen zullen ze ook mooi gekleurd zijn.
Bedankt! Ik heb de stenen wat anders gelegd, maar nog niet de hoogte in. Ik heb schrik dat ze dan tegen de achterruit gaan schuiven.
Mag je een steen tegen de achterwand aanleggen? Of doe je dat beter niet in verband met drukpunten?

Vanavond post ik ik een filmpje van de vissen. Ze eerst wat laten wennen.
minipol
Contacteer:

Bericht door minipol » 26 sep 2020, 18:39

Je mag ze zeker tegen de achterkant leggen. Dat heb ik ook altijd gedaan. En als je stenen legt, even op duwen en als ze niet meer bewegen liggen ze stevig genoeg.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Scato89
Contacteer:

Bericht door Scato89 » 26 sep 2020, 19:30

Mooie bak,
Ga alleen wel mee met AfroJalo, 2 mannen word bijna altijd oorlog, 1 man word dat dermate opgejaagd door de dominante man, dat hij meestal het loodje legt, bij 3 (of het liefst meerdere) mannen, word de agressie meer verdeeld.

Eigenlijk kan je met Malawi cichliden altijd het beste 1 man nemen of 3+.
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
JanCichlide

Bericht door JanCichlide » 26 sep 2020, 20:59

Filmpje, vissen nog wat schuw. Heb ook nog stenen zitten verplaatsen, vandaar de waas van het zand die te zien is.

minipol schreef:
26 sep 2020, 18:39
Je mag ze zeker tegen de achterkant leggen. Dat heb ik ook altijd gedaan. En als je stenen legt, even op duwen en als ze niet meer bewegen liggen ze stevig genoeg.
Dan ga ik morgen wat stenen verplaatsen en wat hoger proberen te gaan.
Scato89 schreef: Mooie bak,
Ga alleen wel mee met AfroJalo, 2 mannen word bijna altijd oorlog, 1 man word dat dermate opgejaagd door de dominante man, dat hij meestal het loodje legt, bij 3 (of het liefst meerdere) mannen, word de agressie meer verdeeld.

Eigenlijk kan je met Malawi cichliden altijd het beste 1 man nemen of 3+.
Bedankt! De kans bestaat natuurlijk dat er toch 3 mannen tussen zitten. Er zijn er 3 fel gekleurd en de rest minder.
Ik ga het even bekijken, mocht het nodig zijn dan zal ik nog een mannetje bijhalen. Jammer dat die info op aquainfo dan niet correct is.
JanCichlide

Bericht door JanCichlide » 27 sep 2020, 07:26

Ik ben van dit
Afbeelding

naar dit gegaan.

Afbeelding

Is het zo beter qua hoogte aan de rechterkant?
Nog iets veranderen of kan het zo blijven?
tanganyikafreak
Erelid

Bericht door tanganyikafreak » 27 sep 2020, 07:34

Netjes hoor :X
Plaats reactie

Terug naar “Fotoalbums Malawi”