na een aantal jaren geen aquarium te hebben gehad begon het na een aantal snorkelavonturen in de vakantie toch weer te kriebelen.
Zee aquarium lijkt me te gek maar ook erg veel werk dus val ik weer terug op de oude liefde; Malawi.
Ik ben me rustig aan het orierenteren, het hoeft allemaal niet snel maar wel goed doordacht.
Ik ben er als gezegd alweer een paar jaar oud dus moet me weer even inlezen maar dat komt wel goed.
Ik ben inmiddels in contact met een bouwer in Duitsland; Aquarienkontor. Reden is dat ik mijn vorige bak ook via Duitsland heb gekregen en dat scheelde best veel met de alom bekende Nederlandse bouwers. Het idee is een bak van 220x80x70cm waar aan een kant de hele breedte/diepte wordt benut als intern filter. Precieze details ben ik nog niet over uit, AK heeft op de website een mooi systeem voor een achterwandfilter, zoiets lijkt me wel wat maar dan dus aan de zijkant. Water wordt aangezogen door een pomp waar een geperforeerderde buis met spons op zit en dient als mechanisch voorfilter, dan sproeit de uitlaat van de pomp het in een groot 2e vak met spons deeltjes (wurfel) voor biofiltering waarna het weer terug de bak ik in wordt gestuwd. Althans zo begrijp ik het, spreek best aardig Duits al zeg ik het zelf maar sommige termen zijn toch best lastig

Verder zal er een afvoerpijp en watertoevoer in de bak komen waardoor vers water makkelijk kan worden toegevoegd (wekelijks of continue, weet ik ook nog niet) en vuil water afgevoerd naar het riool.
Visbestand ben ik nog niet uit, heb tot nu toe altijd Mbuna gehad dus dat was ook eigenlijk weer meteen het idee. Grote groep Saulosi met wellicht nog een klein groep of harem van een andere soort, niet te veel soorten bij elkaar in ieder geval. Ik speel nu echter met de gedachte om toch eens wat nieuws te proberen. Ik ben erg gecharmeerd van Placidochromis Phenochilus Tanzania dus wellicht zou ik die willen houden in een 5/5 verhouding, samen met een klein groepje Labidochromis Caeruleus (voor de kleur) en een 1/4 Red Kadango. Dat lijkt me ook mooi en qua voeding wel kunnen ook met de yellow labs, met de Saulosi zou dat niet echt werken denk ik. Een en ander zal ook afhangen van beschikbaarheid, ik wil wel mooie kwaliteit in ieder geval.
Tot zover in het kort de plannen, meedenkers of tips mbt de filtering, visbestand, waterverversing zijn altijd welkom.
Groet Jeroen